אבחון פסיכו-דידקטי
אבחון פסיכו-דידקטי הוא אבחון מקיף, שבודק הן את היכולות והן את הקשיים של הילד, תוך התייחסות לאספקטים קוגניטיביים, לאספקטים רגשיים-אישיותיים ולהישגים אקדמיים ומיומנויות למידה. האבחון מועבר על ידי פסיכולוג חינוכי.
למי מיועד האבחון?
אבחון פסיכו-דידקטי מיועד, בדרך כלל, לילדים מכיתה ב', לאחר השלב בו הם אמורים לרכוש את הקריאה, ועד לכיתה י"ב (עם זאת, כאשר ישנם קשיים, סביר להניח שלא הופיעו לראשונה בשנת הלימודים האחרונה של הילד בבית הספר).
מתי כדאי לפנות לאבחון פסיכו-דידקטי?
- כאשר ישנם קשיים ברכישת הקריאה והכתיבה
- כאשר ילד כבר רכש את המיומנויות הנ"ל, אך מתחילים להתעורר קשיים בלמידה מסיבה לא ידועה
- כאשר מתחיל להיווצר פער לימודי
- כאשר נראה שקיים פער משמעותי בין יכולתו של הילד לבין הישגיו
כאמור, באבחון נברר מהן יכולותיו של הילד ומהם מקורות הקושי - האם מדובר בקושי רגשי, אשר משפיע על כך שהילד איננו פנוי ללמידה, או שמא מדובר בליקוי למידה אשר מקשה עליו ללמוד ולהביא לידי ביטוי את יכולותיו.
יש להבחין בין פער בשל חוסר למידה או קשיים אחרים, לבין פער שנוצר בשל לקויי למידה. לעיתים, ילד מצליח והישגיו אפילו גבוהים מאד במהלך לימודיו בבית הספר היסודי, אך הקשיים באים לידי ביטוי רק עם המעבר לחטיבת הביניים או לתיכון.
מה קורה באבחון?
בתחילת התהליך אנו אוספים מידע מההורים ומהמורה לגבי הרקע הלימודי, המשפחתי וההתפתחותי של הילד.
לאחר מכן, הפסיכולוג המאבחן יושב עם הילד ומעביר לו את האבחון, אשר מורכב ממבחנים שונים - מבחן אינטליגנציה, מבחני הבנה, חשיבה, זיכרון, תפקוד גרפו-מוטורי, קשב, מיומנויות הקשורות לקריאה ולכתיבה, הבעה בעל פה ובכתב, חשבון ובמידת הצורך גם אנגלית.
תפקודו של הילד בכל אחד מן המדדים מושווה לתפקוד הממוצע בגילו או לרמת הכיתה בה הוא נמצא (תלוי במדד).
בסופו של התהליך מתקבלות המלצות שמאפשרות להצביע על התחומים בהם יש לעזור לילד, אם זה באמצעות חיזוק תחומים מסויימים, הוראה מתקנת, התאמות בלמידה ובדרכי הבחינה ואם זה בהפניה להתייעצות או לטיפול אצל אנשי מקצוע נוספים.